Tatra Charriot Speciale.
This car was made by Mr. Roland Charriot based on a Tatra Type 57K of Wermarth.
In February 1945, he bought a burned wreckage from the fields and begins to transform in order to participate in local events. This retains the general architecture, namely the beam frame and the original engine by adapting any of the other pieces sources, including Citroen.
The work on the chassis and mechanical components will be spread over the years 1947 and 1948. Roland Charriot inspired methods (riveting) and materials used in aeronautics (aluminum) to carry the cross, pierced in order lighten up the fireball, the firewall, or the dashboard.
Between February and April 1948, the first frame of the testing is done in Meaux and car, provided with its body, is received by the mines department August 5, 1948.
Roland Charriot retain its creation throughout his life. At his death, his grand-son inherits.
Engine: 4-cylinder boxer, air cooled.
Displacement: 1160 cc.
Original Power: 22cv
French version :
Tatra Charriot Speciale.
Cette voiture a été réalisée par monsieur Roland Charriot sur la base d’une Tatra type 57K de la Wermarth.
En février 1945, il achète une épave brulée en provenance des domaines et commence à la transformer dans le but de participer à des épreuves locales. Il en conserve l’architecture générale, à savoir le châssis poutre ainsi que le moteur d’origine tout en y adaptant des pièces d’autres provenances, Citroën notamment.
Le travail sur le châssis et les éléments mécaniques va s’étaler sur les années 1947 et 1948. Roland Charriot s’inspire des méthodes (rivetage) et des matériaux utilisés dans l’aéronautique ‘aluminium) pour réaliser les traverses, ajourées dans le but d’alléger au maximum le bolide, la cloison pare-feu, ou encore le tableau de bord.
Entre février et avril 1948, les premiers essais du châssis sont effectués à Meaux et la voiture, pourvue de sa carrosserie, est réceptionnée par le service des mines le 5 août 1948.
Roland Charriot conservera sa création toute sa vie. A son décès, son petit-fils en hérite.
Moteur : 4 cylindres à plat, refroidissement par air.
Cylindrée : 1160 cm³.
Puissance d’origine : 22cv