Author Topic: Solved: Allemano's № 791 - 1983 TAG Croco  (Read 821 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Allemano

  • Editor
  • *
  • Posts: 18482
  • Country: de
  • Puzzle Points 821
  • almost retired
  • YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Solved: Allemano's № 791 - 1983 TAG Croco
« on: May 10, 2012, 05:18:04 AM »
Please respond below if you know the make and model designation of this car.
One point for the right and complete answer!

If you haven't registered yet, you'll need to do so in order to reply and to post your own puzzles.

Offline Allemano

  • Editor
  • *
  • Posts: 18482
  • Country: de
  • Puzzle Points 821
  • almost retired
  • YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Re: Allemano's № 791
« Reply #1 on: May 18, 2012, 06:31:09 AM »
Experts?

Offline thorax

  • Expert
  • *
  • Posts: 4801
  • Country: it
  • Puzzle Points 390
  • AutoPuzzles
  • YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Re: Allemano's № 791
« Reply #2 on: May 18, 2012, 08:01:57 AM »
I think it's a Croco a little amphibious, 4x4 vehicle, rotary NSU engine, created by Walter E. Strahm and marketed in 1981 at his Croco Company, Swizerland. They were manufactured in Karslruhe but the Company belonged to TAG (Techniques d'Avant Garde).
FRIUL LIBAR

Offline sixtee5cuda

  • Professional
  • *
  • Posts: 5917
  • Country: us
  • Puzzle Points 425
  • Mopar Man
  • YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Re: Allemano's № 791
« Reply #3 on: May 18, 2012, 08:22:36 AM »
Interesting vehicle.  Also known by the names Grocco, Rhino, and "Alligo Cross Country Vehicle".  The Alligo is still in production, and powered by a 4-cylinder diesel engine.  Under the other names, the Croco was substantially modified in appearance.


Offline Allemano

  • Editor
  • *
  • Posts: 18482
  • Country: de
  • Puzzle Points 821
  • almost retired
  • YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Re: Allemano's № 791
« Reply #4 on: May 18, 2012, 08:24:47 AM »
I think it's a Croco a little amphibious, 4x4 vehicle, rotary NSU engine, created by Walter E. Strahm and marketed in 1981 at his Croco Company, Swizerland. They were manufactured in Karslruhe but the Company belonged to TAG (Techniques d'Avant Garde).
Wow! I expected this would have lasted a little longer.. Well done!

Offline Allemano

  • Editor
  • *
  • Posts: 18482
  • Country: de
  • Puzzle Points 821
  • almost retired
  • YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Re: Allemano's № 791
« Reply #5 on: May 18, 2012, 08:28:43 AM »
Quote
Das Vielzweckfahrzeug Croco wurde in der Schweiz im Auftrag des aus den Emiraten stammenden Ölmillionärs Monsour Ojjeh konzipiert und von der französischen Gesellschaft Technique d'Avant Garde (TAG) hergestellt, die auch für ihr Formel-1-Engagement bekannt ist. 1978 war der Prototyp auf dem Genfer Nutzfahrzeugsalon zu sehen, am 17. Dezember 1982 entstand das erste Serienmodell (das intern die Bezeichnung K.I.S.S. trug: keep it simple and safe).
Der Croco - abgekürzt aus Cross country - war wasserdicht und schwimmfähig. Die Schweizer Armee hatte den Croco geprüft und bescheinigte ihm die Verwendbarkeit als Truppen-, Material- und Munitionstransporter, als Waffenträger und Raketenplattform sowie als Aufklärungsfahrzeug und Fallschirmtauglichkeit.
Der Croco (auch Crocomobil, TAG-Croco) war ein offener mit Stahlblech karossierter Wagen mit einem luftgekühlten, 30 PS leistenden Einscheiben-Wankelmotor, Allradantrieb und Vierradlenkung. Das 2,70 m lange Fahrzeug erreichte auf der Straße eine Geschwindigkeit von 50 km/h. Dennoch gab es technische Probleme, die man nicht in den Griff bekam. Der für die Öffentlichkeitsarbeit engagierte deutsche Journalist Wolfgang Hocke hatte Schwierigkeiten, die Pannen schön zu schreiben. Monsour Ojjeh sah sich veranlasst, die Fertigung 1983 zu stoppen und das Projekt zu verkaufen. Es wurde von dem Badener Unternehmer Karl Rinker zum symbolischen Preis von zwei Mark übernommen, und Rinker (Vesta Rinker KG, Karlsruhe) schaffte es, den Croco mit einer Anzahl von Verbesserungen wieder zum Laufen zu bringen, allerdings mit einem Fiat-Panda- statt eines Wankelmotors. Das Auto hieß nun Rhino und war auch mit einem 28 PS leistenden 800-ccm-Dieselmotor erhältlich.

Offline grobmotorix

  • Professional
  • *
  • Posts: 15114
  • Country: de
  • Puzzle Points 457
  • Please play fair guys
  • YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    • My car photography
Re: Solved: Allemano's № 791 - 1983 TAG Croco
« Reply #6 on: October 11, 2014, 12:55:33 PM »
Here´s a rare (and obviously dramatized) photo of the first prototype: