Author Topic: Solved: Allemano's № 677 - 1959 NSU Comtesse Prototype by Form in Plastic  (Read 1959 times)

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Re: Allemano's № 677
« Reply #25 on: September 23, 2011, 02:58:04 AM »
1961 Comtesse Prototyp?

Offline Allemano

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Re: Allemano's № 677
« Reply #26 on: September 23, 2011, 03:00:43 AM »
1961 Comtesse Prototyp?
Now we're making progress! But the year is still incorrect.  :-\

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Re: Allemano's № 677
« Reply #27 on: September 23, 2011, 03:13:19 AM »
1962?

Offline Allemano

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Re: Allemano's № 677
« Reply #28 on: September 23, 2011, 03:14:09 AM »
No.

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Re: Allemano's № 677
« Reply #29 on: September 23, 2011, 03:14:35 AM »
1960?

Offline Allemano

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Re: Allemano's № 677
« Reply #30 on: September 23, 2011, 03:17:20 AM »
No.

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Re: Allemano's № 677
« Reply #31 on: September 23, 2011, 03:20:53 AM »
Stepping back further in history: 1959?

Offline Allemano

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Re: Allemano's № 677
« Reply #32 on: September 23, 2011, 03:42:31 AM »
:applause: Wohoo!! We have a winner!!! :applause:

It's indeed the first prototype of the Form in Plastic NSU Comtesse from 1959. Last picture shows the production car from 1963. You decide which one is the more attractive car. In my opinion it's the prototype by far.

Quote
Im Frühjahr 1963 stellte die Form in Plastic GmbH, München, ein Cabriolet auf Basis NSU Sport-Prinz mit Kunststoff-Karosserie vor. Die Produktion der Comtesse sollte bei der Firma Peter Bauer in Köln erfolgen, in Zusammenarbeit mit dem Karosseriewerk Karl Deutsch.
Die Firma Form in Plastic beabsichtigte die Comtesse in einer Auflage von 500 Stück herstellen zu lassen und für 7950 DM anzubieten (der NSU Sport-Prinz kostete anfangs 6550, im April 1965 nur noch 5135 DM). Doch nur ein Dutzend Fahrzeuge wurden gebaut.
Die für die Serie geplante Version wies kecke Heckflossen auf und einen Kühlergrill, der aber nur Attrappe war: Wie beim NSU Prinz saß der Motor hinten. Das Heck des Prototyps war eher konventionell gezeichnet mit drei einzelnen, runden Heckleuchten pro Seite. Die Version für die geplante Serie hatte optisch mit dem Prototyp nicht mehr viel gemeinsam, nur die Windschutzscheibe war die gleiche. Neu an der Comtesse war, dass die Stoßstangen ebenfalls aus Kunststoff bestanden und sogar verchromt waren, wobei die galvanische Beschichtung von Kunststoff ein kompliziertes Verfahren darstellte. Außer den Radkappen und den Stoßstangen war lediglich der Windschutzscheibenrahmen verchromt, die Zierleisten am Türschweller waren entfallen. Gar nicht dem Stil der Zeit entsprechend, war auffallend an Chromzierrat gespart worden. Das ungefütterte Roadsterverdeck des Zweisitzers konnte vollständig versenkt werden, und für den Winterbetrieb hatte man ein aufsetzbares Hardtop parat.
Der Prototyp war im April 1959 in Neckarsulm in der Erwartung vorgeführt worden, NSU würde die Comtesse in ihr Verkaufsprogramm aufnehmen. Indes, eine Cabrioletversion des Sport-Prinz war bei NSU bereits beschlossene Sache. Nuccio Bertone zeigte einen Prototyp im November 1960 auf dem Turiner Salon. In Serie ging aber auch dieses Modell zunächst nicht - erst in Gestalt des Wankel Spider kam ein offener NSU Sportwagen im Herbst 1963 heraus. Wie viele Comtessen überlebt haben, ist nicht bekannt.

Google translated:
In spring 1963, Form in Plastic GmbH, Munich, presented a convertible based on NSU Sport Prinz with plastic body before. The production of the Comtesse should take place at the company, Peter Bauer in Cologne, in cooperation with the German Karl bodyshop.
The company in the form of the Comtesse Plastic intended to be produced in an edition of 500 pieces and for 7950 to offer DM (NSU Sport Prinz cost beginning 6550, in April 1965 only 5135 DM). But only a dozen cars were built.
Planned for the production version had a bold grille and rear fins, but it was only dummy: As with the NSU Prinz was in the back of the engine. The rear of the prototype was drawn with three more conventional single, round taillights per side. The version for the planned series was visually with the prototype does not have much in common, only the windshield was the same. New to the Comtesse, was that the bumpers were also made of plastic and even chrome, with the electroplating of plastic is a complicated process represented. Besides the tires and the fenders was only the windshield frame, chrome-plated trim on the door sills were omitted. Not the style of the time, had been saved at Chromzierrat striking. The unlined the two-seater roadster convertible top could be lowered completely, and for the winter had been an attachable hardtop ready.
The prototype was presented in April 1959 in Neckarsulm in the expectation that NSU would take the countess in their sales program. However, a convertible version of the sport at NSU Prinz was already a done deal. Nuccio Bertone showed a prototype in November 1960 at the Turin Salon. In this model series, but also was not at first - first in the form of an open NSU Wankel Spider sports car came out in the fall 1963. How many Comtesses have survived is not known.